Så här en vecka senare.....

Jag har som SO-lärare en oerhörd respekt för den demokratiska processen. Jag har också en innerlig inneboende övertygelse, den stämmer inte alls överens med valresultatet i Sverige. Jag är bedörvad......oerhört bedrövad och förundrad....hur tänker folk??????

Jag har haft fantastiska diskussioner i klassrummet denna vecka. En del har hyllat SD:s resultat....(citat) det är så jävla gött, äntligen ska invandrarna sättas på plats.....(jag behöver efter det citatet andas)...de flesta ungdomarna jag har framför mig har en sund och klok inställning till hur ett land behöver styras, det är så mycket mer än invandring. Det är också kul att ställa frågan vad är skillnaden mellan invandrare och flykting? De flesta använder sitt sunda förnuft och säger att invandrare kan du vara om du är från t.ex. Danmark för då väljer du själv att bosätta dig i ett annat land. Flykting det är du om du behöver fly från något (kloka barn vi har i detta land) t.ex.ett krig eller en konflikt. Men det är kul när man frågar om det här med att tala svenska.....de som kommer som flyktingar måste enligt eleverna faktiskt se till att LÄRA sig språket.....men om jag frågar om det är ok om en läkare enbart talar danska säger de NEJ....varför ställs ej samma krav på danskar som andra .....mina barn förstår inte danska så som jag gjorde när jag växte upp....ska danskar och normän få tala sina språk utan att ändra sig medan andra inte får ha någon som helst brytning? Nu är det dags att vi använder våra huvud!!

Jag var en gång på en fest där vi (jag och vänner) fick fly därför vi kände oss hotade och blev utslängda....kan ni tänka er mig bli utslängd ifrån något i världen? Nej!...På den festen försvarade vi oss mot påståenden som "Det är muslimerna som har bestämt att vi inte får fira skolavslutning i kyrkan"......vi sa:"nej, det är vi svenskar som har bestämt att vi bör nog inte fira avslutning där för att inte stöta oss med någon"....de sa också att: "muslimerna säger att vi inte får hissa vår flagga"...skjut mig säger jag, det är ju i huvudet på människan själv detta uppstår.....givetvis får vi av hela vårt hjärta fira både det ena och det andra och då hissa flaggan utan att be om ursäkt, det finns ingen som ifrågasätter det...fatta det!!!!! Det är hjärnspöken hos SD som vill ha det gällande. I min värld är alla människor. Det finns något som heter mänskliga rättigheter, de är 30 st. Det finns 193 stater i världen som har godkänt dem, av 203, en av dem staterna är Sverige.....läs de 30 rättigheterna, de finns förenklade om man tycker att de ursprungliga är svåra att läsa......läs dem och kom igen i ett omval!!!!! Det är beklämmande att om man är missnöjd väljer att rösta på ett parti som är de mest konservativa där finns. Jag har förklarat skillnaden mellan att vara progressiv och konservativ för mina högstadieelever....de hade inte en susning....de hade ju blivit indoktrinerade av sina härlig föräldrar, de som skäller ut skolpersonalen för att de ringer om bland annat rökning och tråkigt beteende....

Ta nu ert sund förnuft tillfånga (om det nu finns något) och tänk till, vill vi att Sverige ska fortsätta framåt eller vill vi att Sverige ska sitta i en grop och bestå av tyckande gnällrövar? VA? Jag är en helt jäkla vanlig människa som har jobbat sedan jag gick ut gymnasiet (faktiskt måndagen efter student), inte till en början med jättelön, men jag hade ett jobb. Jag har utbildat mig senare i livet, hade förmodligen haft bättre lön inom handeln med OB än vad jag har som lärare, men jag får fan så mycket mer tillbaka. Dock har jag haft en förälder som sagt så här "Jag kan inte komma på dagtid på utvecklingssamtal, varför? Du har ju för fan sommarlov!" Ok, jag ska göra det jäkligt klart för dig, jag har en arbetplatsförlagd tid på 35 timmar i veckan, därutöver har jag minst 10 timmar som jag får fördela på jobb eller hemma för att t.ex. rätta inlämnade saker från dina barn. Själv är jag på jobb 07.15 varje dag, jag jobbar min heldag i skolan ,dessutom sitter jag ofta kvar för att efterarbeta. Dessutom förberedar jag dina barns lektioner hemma....på helger och på lov...och ändå har du mage att påstå att jag bör bli kvar på kvällen och hålla samtal för att Du jobbar när jag kallar........det var dumt sagt. Jag gjorde ändå er tillags och tog samtalet efter den tid skolan gett mig, utan betalning, ja för vi får inte betalt för att vi har samtal....vad trodde ni? Välkommen till verkligheten.....varför i h-e ska lärarna sitta på sin fritid och ha samtal, när inte t.ex. bilbesikningen har tiden när DU vill. Nog måste väl dina barn vara viktigare än bilen.....ELLER? När jag ställde frågan till en förälder sa hen " Sen när hade skolan öppet på kvällen?"

Dock måste jag tillstå att jag har tur, jag har ändå bara 26 samtal att hålla, och av dem är det 1 som haft synpunkter på hur JÄVLA bra lärarna har det.....välkommen vilken dag som helst att delta i min vardag.....kanske du kan göra det jag inte hinner med, det vill säga att göra lektionerna roliga och innehållsrika för ditt barn. Jag måste ju fylla i alla papper så jag har inte riktigt koll på vad ditt barn ska lära sig.....Om du vill att ditt barn ska nå sina mål bör du: 1. verka för att lärarna får tid för sina klasser samt för och efterarbete 2. se till att de föräldrar som har barn som helt utan att fråga tar all luft och energi frå skolpersonal också kommer till skolan och följer sina ungar 3. trycka på politikerna i Klippan att de tar sitt ansvar.....det hjälper inte att ni skriker obsena ord på skolan om saker vi ej kan påverka.....nu är vi där igen....om man ska ha en hållbar demokrati och hållbar ledning måste man nog samla sig kring en och samma ståndpunkt. Och som ledning kan jag då meddela att de vi har mest bekymmer med i skolan inte har något som helst utländskt påbrå...de är så svenska man kan bli...tänk på det om ni orkar!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0