Att känna sig själv....

Att känna sig själv…..

Jag är en person som inte försöker göra så mycket väsen av sig, jag vill i stället att min uppenbarelse och det jag säger ska inspirera andra att våga tänka själv. Jag vill också visa med vem jag är att det är ok att vara precis så som man är skapt. Det har inte alltid varit så, jag har också varit tonåring, jag har också mått skit över att inte alla gillat mig. Men med åren kommer erfarenheten och insikten, att om jag inte är mig själv är jag ingen. Jag tror att både jag själv och andra mår allra bäst om jag är mig själv.

Mitt sanna jag reagerar hela tiden på olika saker, saker som mitt sanna jag och mitt förnuft säger är fel. Inte minst just nu när det är valtider. Jag arbetar alltså som lärare, jag ska vara ett föredöme för ERA barn, jag ska visa vad som är rätt och fel, jag ska följa de regler som skolan, kommunen, staten, skolverket, FN och FÖRNUFTET säger är rätt. Om jag inte följt dessa regler hade jag blivit straffad på ett eller annat sätt. Inte minst hade mitt inre sagt mig att jag var värt noll och inget.

Vad jag inte tål är människors sätt att bädda in sin smygrasism i något som ska verka ok enligt samhällsnormen. Jag möter massor med människor varje dag, ursvenskar, nysvenskar, utländska och framför allt MÄNNISKOR. Jag har ett öppet sinne och försöker verkligen se det goda i alla, men jag har svårt att se det goda i uttryck som fitta, bög, kärring eller varför inte håll käften – alla sagda av ursvenskar senaste veckan. Givetvis är jag inte så dum att jag påstår att andra inte säger samma sak men faktum är…..när man som regeln och förnuftet föreskriver samtalar med dem som uttryckt sig så får en ursäkt från vissa och skit från andra börjar man undra. Och ja, jag menar att de värsta uttrycken efteråt faktiskt kommit från ursvenskar…..beklagligt. Jag har en tanke om att all denna fientlighet faktiskt bygger på okunskap, ointresse och ibland dålig förmåga att känna empati med dem som har det svårare än mig/oss.

Hallå!!! Vi lever och bor i Sverige, ett av världens bästa, mest demokratiska, tryggaste och jämställda länder. Givetvis har vi lång väg att gå än, men i jämförelse med de 203 stater som finns i världen är vi i topp……det vill säga vi har absolut inget att klaga över. Vi har en arbetslöshet…..jo, visst…..men ibland undrar jag vad de arbetslösa förväntar sig (läs inte alla)….har själv ett barn som ej har högskola i ryggen, dock har hon fått leva sin dröm, alltså välja vad hon verkligen ville på gymnasiet. Hon startade eget och får kämpa uta helvete för att få det att gå runt, men hon gör det hon VILL. Det går inte att sitta och vänta på att någon ska ge dig ett jobb.

Därför är det på sin plats att berätta redan i tidig ålder att vill du ha något får du banne mig kämpa för det. Ingen kommer någonsin att ge något till dig, inte förr inte nu. Det har aldrig varit så, ingen har bara fått något. I går läste jag en artikel om en brud som grät ut sin frustration över att vara arbetslös…..hon sa ”som sista utväg får jag väl ta ett jobb i Norge”,…..jag är ledsen att behöva berätta detta men Norge anställer inte heller okvalificerad arbetskraft….man får kämpa om de jobben också. Och det som krävs är antingen en fantastisk arbetslivserfarenhet och ett kunnande inom ett yrke eller en utbildning. Du blir ingenting i dag utan en utbildning (de tiderna är förbi), därför kanske det kan ge en tanke till såväl elever och föräldrar. Det går inte längre att ha elever som springer runt och skriker kuk och fitta och tror de är coola, det leder absolut ingenstans. Genom att faktiskt delta i lektioner och delta i diskussioner och försöka söka en grundkunskap om det som kallas ALLMÄNBILDNING kan också en framtid med jobb bli verklighet för fler.

För allvarligt….om jag vore arbetsgivare skulle jag aldrig anställa någon som i sina betyg visar upp underkända betyg i flertalet ämne (inte idag med all den hjälp som erbjuds), massor med skolk i skolan eller med uttalade extrema tankar om medmänniskor. Vi ska alla arbeta tillsammans och kan vi inte det är det nog dessvärre slut med jorden. Vi har en jord och vi har alla ansvar för den, ingen och jag säger INGEN ger någon rätt att döma någon annan för vilket ursprung personen har,, vilken religion personen har, vilken färg personen har. Dock finns det regler 193 stater skrivit under på…de mänskliga rättigheterna….ja, ni som inte har koll…de är 30 stycken och det finns saker i svenska riksdagpartiers partiprogram som strider mot dem…..men vad bryr sig många om det. Så länge inget påverkar deras fina liv behöver man inte bry sig….FEL.

Med detta vill jag verkligen inte framstå som superwoman…..det är jag inte….jag är människa, jag känner kärlek, jag känner hat, jag känner frustration och jag känner ett hopp om framtiden när jag möter mina elever varje dag (inte alla, för en del förespråkar åsikter som tydligt inpräntats hemifrån, det vill säga de är inte fria att bilda sig en egen åsikt), de har så fantastiska tankar och försöker komma med lösningar på problem som vuxna ställer till.

Frustrerade fröken Ahlberg

Kommentarer
Postat av: Helen the greek ;)

Alltid lika inspirerande att läsa dina blogginlägg. Bra skrivet! I de bästa av världar är det någon vilsen själ som berörs av detta. ❤️

2014-09-06 @ 11:49:37
Postat av: Anonym

:) Så ja!

2014-09-06 @ 15:32:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0