Nu har det varit lite väl mycket....

Märkligt hur man kan bli matt av andras val. Jag blir fruktansvärt matt av att se min kommuns valresultat.....SD? Vad är det för pajasar? De har för fasen inte folk nog att representera sina intressen i sammanhang där de säger att de vill vara. Vilka ärthjärnor röstar på detta totala IQ-befriade parti? Vad fan vet de om verkligheten? Inte ett jäkla dugg,, inte i den kommun jag lever i ....de säger saker som att det är problem i skolan på grund av invandrarna.....men tillåt mig skratta......ni är ju helt hjärndöda. De skolan har mest problem med är barn till ursvenskar, ungdomar som inte kan uppföra sig,,de kan inte föra sig och de är orosmoment för många inom skolans värld. De har inte material med sig, de lyssnar inte, de är i symbios med sin mobiltelefon, de har tagit sig rätten att vräka ur sig könsord, svordomar och rasistiskt hatord. Inte ett enda invandrarbarn har det senaste året ställt till med ett enda orosmoment. Istället möter jag nyanlända utländska barn som tackar, hälsar och ser upp till personal (inte bara lärare utan alla i skolans värld). De som uttalar sig om något i motsats till detta har inte varit en enda dag, timme, minut eller sekund i skolan....däremot har de lätt att höra av sig om att alla utom de själva har gjort fel eller har någon som helst skuld i det hela. Jag är så trött på att ta ansvar för allt och alla.

Det är i dag lärarens ansvar att:
Undervisa (helst jätteroligt, utan att ha någon som helst tid till att förbereda detta inom arbetstid)
Vara mentor (gärna med väckningsansvar för barnen) mentorn ska också kopiera upp 354 ex av varje papper för alla barn missar att ta hem eller att visa eller att överhuvud taget ta hem papper, dela ut ungefär lika många pennor och sudd (för alla föräldrar har ingen som helst möjlighet att skicka med sina barn sådant), göra utredningar om vem som behöver extra stöd, skriva 74 meter långa prospekt om detta, skriva åtgärdsprogram, följa upp dessa, ringa hem till föräldrar som skäller och vill ha möte, som sen inte kommer på möten. Göra stora utredningar till soc, hela tiden ha ögonen och öronen öppna för om någon far illa (vilket jag uppfattar som riktigt viktigt i det hela), bidra till att anmälan blir gjord om något inte står rätt till. Vi ska rastvakta, lunchvakta och dessutom skriva upp alla som röker. Men hela tiden ska vi ha måluppfyllelse för våra ögon. Det är klasskonferenser, det är en massa enkäter som ska fyllas i om olika saker.

Sen kommer de nationella proven. Dessa utformas av en för oss helt okänd människa på olika universitet, de gör dem och de vet precis vad de frågar efter. Men sen skickas de till oss, vi ska genomföra dem på timmar som egentligen är schemalagda till annat, de skall rättas av dem som inte har tillverkat dem. Bra! Tills skolverket får in de rättade exemplaren de ska ha in, plus de exemplaren som skall digitalt rapporteras in (på tid som inte finns), och de anser att skolan kanske har rättat fel, satt fel betyg eller annat (för aldrig är något bra), då ska de ge oss ve och fan för att vi är dåliga. Men min stilla fråga är då....varför rättar ni inte era jäkla prov själva??????? Och rättningen skall dessutom försiggå när man egentligen är uppbokad på lektion och därför själv måste ordna vikarie....som inte heller den har tid att vikariera.....summa summarum....de flesta är stressade och sura.

Alltså ni som då säger att NI LÄRARE assåååååå NI LÄRARE asså....ni är ju lediga 10 veckor varje sommar....jo kyss mig!!! I år slutar jag den 18 juni och börjar den 11 augusti och jag vet redan nu att ska jag hinna få allt klart för att ta emot era fantastiska ungar får jag nog jobba ca 2 veckor på min semester. Och för att visa än mer kan jag berätta att jag jobbar minst 45 timmar varje vecka.....gör ni det? Förbereder ni vad ni ska göra på hösten när ni har semester? Men trots detta vill jag bara säga att GUUUUUUD vad jag älskar mitt jobb. Jag får träffa framtiden varje dag, jag får höra de mest skrämmande historier varje dag som gör att jag bara än mer vill kämpa för var enda unge....jag ser och möter era barn varje dag. Jag betalar skoltröjor, mat, kläder och annat till dem för att NI inte gör det. Men en lärare är väl inte något att hänga i en gran, hon/han gör ju inget de har ju mest semester......sa den som suttit i en grop i halva sitt liv.

Jag är stolt över att vara den jag är och jag är stolt över att vara lärare till era barn, men jag är inte stolt över hur många föräldrar sköter sin roll. Engagemang.....är ett ord som lyser likt en blixt i natten.....men den lyser med sin frånvaro hos många. Vi har i detta landet alla rätt att skaffa barn, men tydligen upphör allt ansvar vid vår egen dörr. Skolan är i dag den viktigaste instansen i landet tydligen.....synd bara att de som sköter detta inte blir avlönade efter sin uppgift.

Arg pedagog har sagt sitt......en som är så feed up med att se allt oengagemang och all okunskap som finns där ute....det är skrämmande!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0