Utkast: Nov. 17, 2012

I bland måst vi stanna upp och tänka....

Det är en konstig tid vi lever i. Alla ska bli så mycket och alla vill tjäna så mycket. Alla vill synas, alla vill vara någon....jo men hur. Det slår mig nästan varje dag i skolans värld att dessa funderingar finns hos alla unga och de sitter och väntar på att det ska likt blixten träffa dem en vacker dag. Ingen vill egentligen lägga ner någon energi eller kraft på att nå dit. Många verkar vana vid att det de vill ha och det de vill, det fixar mamma och pappa. Sorry, livet är inte så konstruerat om du inte har ett fint namn som redan är accepterat i samhället i stort. Det vill säga att historien upprepar sig. Så har det alltid varit att de med fina namn och fin familj har en liten gräddfil där de sladdar in på ett bananskal oavsett om de kan något eller ej. Kanske det är därför det är så skralt med kunskap i dessa tider, för ingen har behövt några i ledande possitioner. Jag vill att kunskap ska bli coolt....precis som det är coolt att leva jävel eller att ha byxorna vid knävecken (vilket har en betydelse som inte är rumsren). Jag vill att det ska bli coolt att plugga, jag vill att det ska bli coolt att verkligen nå någonstans på egen kraft. Jag tror också att jag kan förmedla detta till mina elever genom att faktiskt vara den som står för det coola. Hallå jag är 44 år gammal (jättegammal) men vill hela tiden lära mig, jag vill att vi ska lära varandra.
Ibland blir jag mörkrädd när jag möter elever som inte har en aning om var England ligger, trots att de går i nionde klass, eller när de aldrig har hört namnet Shakespeare....jag vill att allmänbildning ska bli i ropet igen, jag vill inte att alla hjärnor i detta landet ska förslappas. Man måste kunna våga ställa krav på ungdomar idag, som respekt för dem faktiskt. En del hem kan inte se sina barn över huvud taget ta ansvar för 5 öre. För inte allt för många år sedan gick man i skolan i 6 år, sedan började man jobba. I dag går man i skolan i minst 13 år och kan inte ens komma ihåg att bära med sig en penna,,,,,,hur vill vi då att världen ska gå framåt? I dag går 32 miljoner flickor i världen inte i skolan, hur vill vi då att världen ska närma sig jämställdhet? Jag bara undrar?
I går var en liten kille ute i Gaza och spelade fotboll.....en bomb kom och han är död...för att oerhört intelligenta män beslutat att bomber det löser världens problem. I stället för att närma sig varandra och faktiskt se att vi alla är människor...hatar alla ingrodda idioter oavsett vilket ursprung de har....skärp er!!

Over and out!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0