Världens sämsta bloggare anmäler sig...hepp!!

Ja, jag är faktiskt världens sämsta bloggare måste jag ärligt medge. Det är cirkus 100 år sedan jag skrev sist. Vad har hänt sedan dess? Jo, denna kvinna har tagit sin lärarexamen, jiiihoooo, kunde man sagt om inte skolverket och regering och riksdag och fan vet vem tagit beslutet att alla nya lärare från och med januari 2012 ska gå ett så kallat mentorsår. Det låter väl förträffligt och bra, som ny kan det vara skönt att ha någon att luta sig mot och fråga om råd....OM DET FUNKAT!!!! Jag blir tvärförbannad på detta, först ska jag gå 5 år på en utbildning som var det sagt från början skulle ge mig en examen som när jag var klar gjorde mig till LÄRARE. Men under resans gång kommer något ljushuvud på att man ska införa ett mentorsår, någon borde skjuta det ljushuvudet nu! För att bli mentor måste man ha sin legitimation färdig, vad bra då att skolverket och regeringen har skjutit upp legitimationerna på obestämd framtid, men INTE mentorsåret....får inte ihop den ekvationen alls, men möjligen är det mig det är fel på.

Tillbaka till knasSusse då, jo jag tog min examen (som inte är en examen) och fick vik efter vik tills jag fick ett mer långvarit vik från vecka 9 fram tills skolorna slutar på en skola i kommunen jag  bor i......LYCKAN LER!!! Älskar skolan, älskar eleverna och älskar mina kollegor, dessvärre får jag inte som det ser ut nu fortsätta i höst....SUCK!! Men alla säger att vänta du så ska du få se att du behövs när det är augusti...jo, men hallå där köp blåbär. När ska jag hinna förbereda mig i så fall? När jag fick beskedet om detta vik jag går på nu så fick jag en vecka på mig att förbereda allt för två nior, en åtta och två sjuor...EN VECKA!!?? Men jag som är så dum fixade ju detta som sig bör, för jag tror ju alltid att flit ska löna sig. Och det gör det....inte minst ser jag det på mina elevers resultat under dessa månader, att mitt flit gett resultat, men i min enfald undrar jag då ....var finns jag i allt detta? Och ingen mentor har jag heller...ingen som fått det som uppgift i alla fall. Däremot har jag fantastiska arbetskamrater som ställer upp med precis allt de kan och aldrig en sur min om jag frågar och jag försöker verkligen att inte fråga för mycket, utan gör som jag brukar, fixar och trixar och gör precis allt jag kan för att göra så bra ifrån mig som någonsin går, men till vad nytta kan man undra? Jag slits mellan att tycka att jag gör mycket bra ifrån mig till att tycka att jag är en himla kass person men som försöker att hänga med i rulliansen....vad vet jag?

Annars är det vår och snart sommar. Inte minst märks det efter några lediga dagar i trädgården. Rivsår på armar och ben, solbränna (läs: lysröd hud) och ny energi. Jag är så lyckligt lottad att jag har ett hus, en altan, en trädgård och framför allt en familj som hjälper till (läs: efter en del påtryckningar). Grillen har invigts, det röda italienska vinet har avnjutits, musiken har strömmat ut i trädgården och lata mornar har avnjutits....livet är trots allt bra härligt.....

So long my friends...i morgon fortsätter jakten på mentorsåret....dadadadada.....eller kanske jakten på en ansvarig på skolverket.....

Kram från en röd pölse!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0