Är jag dum i huvudet eller?

Idag har jag blivit varse än en gång att folk inom sporten inte alltid är rätt placerade. Idag har det framkommit att en ledare, tränare för ett P14 lag inom innebandyn i Ängelholm gjort ett träningsuppläggg för sina killar där strategin går ut på att benämna diverse drag med kvinnonamn och för att killarna skulle komma ihåg vad varje kvinnonamn stod för beskrev denna tränare det som om killarna skulle hångla upp tjejen i fråga, de skulle tafsa och så vidare (läs artikel i Helsingborgs Dagblad 2012-01-13). Alltså jag är själv mamma till en kille i samma ålder som dessa grabbarna och jag betvivlar inte en sekund att han inte vet vad det innebär att hångla upp en brud och jag förstår dessutom att han som 14-15 åring tycker det är dööööööö spännande. Men vad i helvete har det inom sportens värld att göra. Denna tränare som jag förmodar är vuxen verkar ju överföra sina egna önskningar till det killarna skall tänka på. Å ena sidan blir vi helt bestörta när  stora sportsmän går ut och berättar om sin egen upplevelse av sexism inom sin sport och sin uppväxt, och å andra sidan möter man åsikter om det idag uppkomna som om det var lite fräckt av tränaren. Jag är inte riktigt med, kan det vara att jag är mamma och att jag är kvinna (det allmänt erkända svaga könet) som gör att jag reagerar? Nääää, det kan jag inte tro....men  varför får man hintar som  säger att man  ska acceptera och se mellan fingrarna med sådant här...det fattar inte jag. Men å andra sidan kanske jag är dum i huvudet och de som sysslar med detta kanske är de kloka....vad vet jag. Det finns ju alltid en förklaring och alltid en ursäkt till saker som är dumma. Men dum som jag då är så väljer jag att gå mot stömmen och faktiskt tycka det inträffade är så dumt så det är värt en polisanmälan och jag hoppas att någon håller med mig.
Min egen man har varit ungdomstränare i massor med år och han fick någon svart i ögonen när jag berättade dels det inträffade och dels om människors reaktion på det inträffade....vad är det som gör att vi är de konstiga som inte vill att sexism skall finnas inom ungdomssporten? Jag fattar inte men å andra sidan tar jag ju bara min akademiska examen om precis en vecka...som lärare och kan ni bara föreställa er om det som inträffat idag hade inträffat på en skola......snacka om hänga gubbe....det är skillnad på pedagogik och pedagogik....inom sporten är det ok att använda stötande bidrag medan inom skolan får man inte visa ut en elev ens när de kallar medstuderande eller lärare för hora eller fitta....visst är det konstig?

Förlåt nu var jag sådär arg igen,,,,,,men det är för att jag bara vill väl....inte för att jag vill framhäva mig själv eller något annat....jag blir bara arg när unga inte får göra det de är bäst på utan att vuxna skall pracka på dem tankar och dyligt......

Puss och kram på er....


Kommentarer
Postat av: Elna

Så skönt med folk som reagerar... precis som du kan jag se vad som skulle hända om en lärare skulle säga någont till en elev. Oj oj oj den läraren hade aldrig mer kunnat återvända till yrket för en andra chans.

2012-01-13 @ 21:45:06
Postat av: Anette

Tror du är långt ifrån ensam som reagerar starkt på detta. Maken min och hans manliga arbetskamrater som alla är engagerade som ledare i olika ungdomssporter var fullständigt förfärade. Tack o lov! Sonen A tyckte det var likaledes "konstigt", dock har han förstahandsinfo. av killarna i det berörda laget som påstår att det hela är uppblåst av media och att det inte alls är så som det påstås här och det kan man ju hoppas. Dock bra att det kommer upp till diskussion för jag tror inte att det är något ovanligt i männens värld. Mannen berättade om erfarenheter inom militärens värld och även om männen där är mer vuxna, 18-19, så är det INTE ok att det florerar inställningar av dessa slag inom någon slags utbildning, så det så!

2012-01-14 @ 10:46:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0